BAHAR HASTANESİ 2.ULUSLARARASI SA?LIKTA KALİTE PERFORMANS KONGRESİ' nde
28 NİSAN-1 MAYIS 2.ULUSLARARASI SA?LIKTA KALİTE PERFORMANS KONGRESİ-2010
Uzmanla?an Hem?irelik sisteminde hem?irelerin performans ölçümü için model önerisi için ?zel Bahar Hastanesi Kalite sistemleri sorumlusu Hatice ?ahin' in makalesine kongrede yer verilmi?tir .
?zet
Literatürde sa?lık sisteminde mesleklerin uzmanlık düzeyinin daha özelle?ti?i görülmektedir. Bu makale kapsamında ilk bölümde ?Hem?irelik disiplininin uzmanlık düzeyinin nasıl özelle?ti?i?? soruna cevap verilecektir. İkinci bölümde Türkiye?de bu ba?lamda tanımlanan hem?irelik uzmanlık alanları belirtilecektir. ?çüncü bölümde ise bu uzmanlık alanlarından çocuk hem?ireli?inin performans de?erlendirme ölçütleri literatür dahilinde tanımlanacaktır. Bunu izleyen bölümde saha uzmanı çocuk hem?ireleri yardımıyla bu kriterlerin önem dereceleri belirlenmeye çalı?ılacak ve bu kriterlerin belirlenmesinde kullanılan metoda yer verilecektir. Son bölümde ise yapılan çalı?manın önemi, sa?lık sektörüne faydası ve akademik dünyaya katkısı tartı?ılacaktır.
Anahtar Kelimeler: Uzmanla?ma, Hem?irelik, ?ocuk Hem?ireli?i, Performans, Performans kriteri
A MODEL PORPOSAL FOR MEASURING THE PERFORMANCE OF NURSES IN THE SPECIALIZED NURSING SYSTEM
Abstract
According to the literature, the division of labor in the healthcare system is getting more specialized. The scope of this article; in the first part is to answer the question ?How the specialization level of nursing disciple is divided??. In the second part, defined nursing proficiency fields in Turkey will be stated in this context. The topic of the third part is to determine the performance evolution criteria of pediatric nursing in the frame of the literature. In the following part, the domain expert will try to determine the importance order of these criteria with the help of pediatric nurses and the method will be introduced. In the last part; the importance of this study, the benefits to the healthcare sector and contribution to the academic world will be discussed.
Key Words: Specialization, Nursing, Pediatric Nursing, Performance, Performance Criteria
Giri?
Bu makale uzmanlık olarak tanımlanmasına ra?men görev tanımları ve performans kriterleri belirlenmemi? hem?irelik uzmanlıklarının bu eksiklerin tamamlanmasını amaçlamaktadır. İlerleyen bölüm kapsamında hem?irelik mesle?inin geli?imi ve uzmanla?ması hakkında literatür payla?ılacaktır. Sonraki bölümlerde bu uzmanlık alanlarının mevcut durumun tespitine yer verilecektir. Performans kriterleri örneklerinin literatür kapsamında tespiti ve aktörlerin yapması gerekenler ise literatüre katkı olacaktır. Zira literatürümüzde benzer bir çalı?ma mevcut de?ildir. Makaleye sonuç, de?erlendirme ve kısıtlarla son verilecektir.
Literatür Taraması: Türkiye?de Hem?irelik Mesle?inin Geli?imi
Kadının bakım verici rolü ile ba?layan hem?irelik tarihi, ancak modern anlamda hem?ireli?i Kırım sava?ı sırasında (1854-1856), Florence Nightingale ile (1820-1910) tanımı?tır (Torun 2008). Hem?ireli?in Türkiye? de gerçek anlamda bir meslek haline gelme süreci ise Dr. Besim ?mer (Akalın) Pa?a (1861-1940) ile ba?lamı?tır. Dr. Besim ?mer (Akalın) Pa?a 1907 yılında Londra? da toplanan Uluslararası Kızılhaç Konferansına Osmanlı Delegesi olarak katılmı?, hastabakıcılık e?itimi faaliyetlerini gözleme fırsatı bulmu?tur ve Türkiye? ye döndü?ünde meslekle?me adına giri?imlerde bulunmu?tur (?kdem ve ark. 2000;?zaydın 2002; Bahçecik ve Alpar 2009). Bu do?rultuda 1911 yılında Hilali Ahmer Cemiyeti (Kızılay) ile görü?lerini payla?mı? ve Hilali Ahmer Cemiyeti (Kızılay) tarafından Kadırga? da Osmanlı Validethanesinde hastabakıcılık kursu açılmı?tır ve ilk hem?irelik e?itimine ba?lanmı?tır (?zaydın 2002; Yavuz 2004; Bahçecik ve Alpar 2009). Altı ay süren kurslar sonunda Kerime Salahor, Safiye Hüseyin Elbi ve Münire İsmal? inde içinde bulundu?u kadınlar ilk defa Balkan Sava?ı (1912) ve ?anakkale Sava?ı (1915-1916) sırasında hasta bakımına katılmı?lardır (Dal ve Kiti? 2008). 1911 yılında ba?layan bu kurslar olanaksızlıklar nedeniyle bir okul haline dönü?ememi?tir. Ayrıca Türk tıbbının geli?mesine önemli katkılar sa?layan ve birlikte çalı?tı?ı hem?irelerin Türk hastalara bakım vermesini sa?layan Dr. Rieder (1861-1913), hem?irelik konusunun çözümlenmesi gereken bir sorun oldu?una inanmı? ve Almanya? da yeti?tirilmi? ?Hamburg Hem?ireler Derne?i? ne mensup üç hem?ireyi Gülhane Seririyat Hastanesine 1898 yılında getirilmesini sa?lamı?tır. Alman Hem?irelerin geli?i birer yıllık sözle?me ile de?i?imli olarak 1932 yılına kadar devam etmi?tir. Daha önce hasta bakım i?ini üstlenen kadınlardan ?hastabakıcı? , ?inas hademe? veya sadece ? hademe? olarak söz edilirken, ilk olarak 1912-1913 Balkan Sava?ı sırasında bu Alman hem?irelere yönelik olarak Türkçe kar?ılı?ı ?Hem?ire? olan ? Schwester? hitabı kullanılmaya ba?lanmı? ve günümüze kadar gelmi?tir (Gümü? 2002; Torun 2008).
Cumhuriyet döneminde ise açılan ilk Hem?ire okulu 1925 yılında açılan Kızılay Hem?ire Okuludur. E?itim süresi iki yıl üç aydır, 1936 yılında e?itim süresi üç yıla çıkarılmı? ve bu okula ortaokul mezunları alınmaya ba?lanmı?tır. 1958? de e?itim dört yıla çıkarılmı?tır ve daha sonra bu okuldan mezun olan hem?ireler, Türkiye? de Hem?irelik e?itiminin ba?lamasına öncü olmu?lardır (Dal ve Kiti? 2008; Bahçecik ve Alpar 2009).
Türkiye? de lisans düzeyinde hem?irelik e?itimi, Ege ?niversitesi Hem?irelik Yüksekokulu? nun 1955 yılında kurulmasıyla ba?lamı?tır. Ege ?niversitesi?ni, Ankara? da Hacettepe ?niversitesi Hem?irelik Yüksekokulu, İstanbul? da Florence Nightingale Hem?irelik Yüksekokulu izlemi?tir (Yavuz 2004; Bahçecik ve Alpar 2009).
Tarihsel süreç içerisinde hem?irelik e?itimi ve uygulamaları hastanelerde hekime ba?lı olarak yürütülme anlayı?ından, üniversitelerde ba?ımsız olarak kendi e?itim ve uygulamalarını yürüten konuma geçmi?tir (Karagözo?lu 2005). Bu ba?lamda e?itim alanındaki geli?melere ülkemizde ilk kez Hacettepe ?niversitesi Hem?irelikte Yüksek Lisans (1968) programı ve 1972 yılında doktora programının açılması eklenmi?tir. Hem?ireli?e akademik bir disiplin olma yolunda hız veren bu geli?meler, hem?irelik e?itiminin hasta bakım kurslarından yüksek e?itim kurumlarına dönü?mesini sa?lamı?tır. Doktora programları ba?langıçta tek program olarak ba?lamı?ken ?u anda Türkiye? de sekiz program bulunmaktadır. Bunlar; Hem?irelik Esasları, Do?um-Kadın Sa?lı?ı ve Hastalıkları Hem?ireli?i, ?ocuk Sa?lı?ı ve Hastalıkları Hem?ireli?i, Ruh Sa?lı?ı ve Hastalıkları Hem?ireli?i, Halk Sa?lı?ı Hem?ireli?i ve Hem?irelikte E?itim doktora programlarıdır (Yavuz 2004; Dal ve Kiti? 2008; Bahçecik ve Alpar 2009).
Genel olarak uzman hem?ireler özellikle ne yapıldı?ını tanımlayabilen, neler yapılabileceklerini tartı?abilen ve bunun için etkin ortamlar yaratabilen hem?irelerdir. ?yküden elde edilen içgörü ve ve bilgi uzman hem?irelere güç verebilir. Uzman hem?ireler uygulamanın gelimine koçluk eden, hasta bakımını daha iyiye götürmede iyi bir ileti?im becerisine sahip olan ki?ilerdir. Uzman Hem?ireler, kendi yetkin klinik bilgilerini, becerilerini, zekâlarını, sezgilerini hasta yararına eyleme dönü?türürken, inançlarını ve güçlü ileti?im becerilerini hasta bakımını daha iyiye götürmek için meslekta?larını etkilemede ve onlara liderlik etmede kullanan hem?irelerdir (Pierce 1932; Basil 1970 Karagözo?lu, 2005).
Veri Analizi ve Ara?tırma Yöntemi
Ara?tırma kapsamında sa?lık sektörünün hem?irelik mesle?ine ve uzmanlık alanlarına bakı?ını tespit etmek için en sık kullanılan i? ilanı sitelerinin ilanları incelenmi? yapılan analizler sonrasında sa?lık kurumlarına sorulacak sorular tespit edilmi?tir. Bu sorular hem?irelik lisansı sahibi olan yazar ve özel hastanede kalite sorumlusu olarak çalı?an yazarlarca tespit edilmi?tir.
Bu sorular a?a?ıdaki gibidir:
1.?ocuk servisinde çalı?acak hem?irelerinizi ne gibi kriterlere göre belirliyorsunuz?
2.Uzman çocuk hem?ireniz var mı? (Varsa kaç ki?i ve nasıl uzmanla?tı? Kurs programları, akran danı?manlı?ı, klinik deneyim, yüksek lisans, doktora)
Soruların tespiti ardından sa?lık müdürlükleri sitelerinde yer alan hastanelerden veritabanı olu?turulmu?tur. Bu veritabanında yer alan hastanelerden 10 tanesi rastsal olarak( MS Excel yazılımı kullanılarak) tespit edilmi? ve bu hastaneler ile telefonda mülakat ile veri toplanmı?tır.
Bu hastanelerden 2 tanesi üniversite hastanesi, 1 tanesi e?itim ara?tırma hastanesi, 2 tanesi devlet hastanesi, 4 tanesi tek ?ubeli özel hastane ve 1 tanesi çok ?ubeli özel hastanedir. Hastaneler co?rafik olarak farklı illerde yer almaktadır. Görü?ülen ki?iler ba?hem?ire, sorumlu hem?ire, uzman hem?ire, ba?hekim, kalite sorumlusu pozisyonunda çalı?maktadır.
Yapılan görü?meler söylem analizi yöntemiyle incelenmi?tir. Söylem basit olarak kullanılan dil ve dil prati?idir (O?uz 2008:53). Söylemler metinlerin (textlerin) içinde gizlidir, metinler ile nesne haline dönü?ür. Metinler yine birçok formda yazılı, sözlü, resim, logo, sembol halinde bulunabilir. Söylem ile sosyal yapı arasında bir ba? vardır. Metinler ile yola çıkılan analizde ba?lam (context) göz önünde tutularak gerçeklik ve söylem arasındaki ili?ki incelenir (O?uz 2008, Denzin ve Lincoln 2000).
Bulgular
En sık kullanılan i? ilanı siteleri incelenmi? ve en sık kullanılan ilk iki sitede ?hem?irelik? anahtar kelimesi kullanılarak yapılan i? ilanı aramasında 1.Internet sitesinde(05 Mart 2010 tarihinde-güncel veriler ı?ı?ında de?erlendirme yapılması amacıyla tam metin gönderilmesine en yakın tarih seçilmi?ti-) 242 ilan 2.Internet sitesinde 181 ilan oldu?u tespit edilmi?tir. ??ocuk hem?iresi? anahtar kelimesi ile yapılan aramada ise her iki sitede ilana rastlanmamı?tır. ?ocuk hem?iresi ve di?er hem?irelik uzmanlıkları ile ilgili ilanlar incelendi?inde sadece yo?un bakım ve ameliyat uzmanlık alanına sahip hem?irelerden genel nitelikler kapsamında ?sertifikası olan? ibaresi yer almaktadır. Di?er uzmanlık alanlarını örnek bir ilan üzerinden söylem analizi yapılmı?tır.
X İlindeki ?zel Y HASTANESİ a?a?ıdaki temel niteliklere sahip "Yo?un Bakım Hem?iresi" aramaktadır:
Yo?un bakım sertifikası olan?
Yo?un bakım ünitesi deneyimi olan?
İç rahatlı?ı ile mesle?ini icra etmek isteyen?
Hasta güvenli?ini ön planda tutan?
?alı?ma arkada?ları ile ekip anlayı?ı içerisinde i?birli?i ile çalı?maya hazırlıklı?
Mesle?inde yetkin oldu?u iddiası olan?
Ki?isel geli?ime açık olan?
Sa?lık hizmetinin 7 gün 24 saat kesintisiz sunumunun bilincinde olan?
Di?er Uzmanlık alanları için ise:
* Sa?lık Meslek Lisesi Mezunu, Tercihen Hem?irelik Yüksek Okulu Mezunu,
* En az 2 yıllık Ameliyathane deneyimi olan,
* Yo?un i? temposuna ayak uydurabilecek,
* Ekip ?alı?masına Yatkın,
* Ameliyathane hem?iresi olarak görev yapabilecek
çalı?ma arkada?ı aramaktayız
* Lojman imkanı bulunmaktadır.
E?itim Derecesi
:
Lise, Yüksekokul, Lisans
Deneyim Süresi
:
2 yıldan az
gibi ilanlar bulunmaktadır.
Hem?irelik uzmanlı?ı için bir sertifikasyon(diploma veya özel kurum sertifikası) veya uzmanlıktan ziyade deneyime önem verildi?i tespit edilmi?tir. Sertifikasyon istenen bölümlerde deneyim istenmesi deneyime sertifikasyondan daha çok önem verildi?ini göstermektedir.
?nceki bölümde belirtilen sorular bu tespitten sonra belirlenmi?tir. Bu sorulara verilen cevaplar analiz edildi?inde ise yine benzer sonuca ula?ılmı?tır.
Verilen cevaplarda hastanelerin çocuk hem?iresi ihtiyacı durumunda e?itim durumu dikkate alınmaksızın genel hem?irelik bilgisine sahip olan bireylerin i?e kabul edilip tecrübeli hem?ireler yanında deneyim ile uzmanlık kazandırılmaya çalı?ıldı?ı tespit edilmi?tir.
Yapılan görü?melerden bazı ifadeler ?unlardır:
?niversite 1?de görev yapan ba?hem?ire:
Soru1?e verilen cevap: ??ocuk servisinde çocuk hem?iresi çalı?ıyor, çocuk kliniklerinde deneyim kazanan hem?ireler burada görevlendiriliyor? yıl içinde de e?er seminer olursa hem?ireler gönderiliyor.?
Soru2?ye verilen cevap: ?Uzman çocuk hem?iresi mevcut(uzmandan kasıt deneyimli)20 hem?ire, bunlardan 7 tanesi kliniklerde (yenido?an, prematüre servislerinde uzun dönem çalı?mı? hem?ireler)di?erleri normal hem?ire.?
Ba?hem?ire ?aslında çocuk servisinde sıradan hem?irenin çalı?masını de?il,bana kalırsa çocu?un ruh halinden anlayacak,ona hitap edecek uzman hem?irenin çalı?masını tercih ederim ama, ?u anki sistem içinde bunu yapmamız çok zor, ke?ke bu sistemde çalı?abilsek.? demi?tir.
?niversite 2?de görev yapan ba?hem?ire:
Soru1?e verilen cevap: ??ocuk servisinde Uzman hem?ireleri mevcut bu konuda yıllardır çalı?ıyorlar.(kriter deneyimli hem?ire)?
Soru2?ye verilen cevap: ?Yüksek lisans derecesine sahip tek hem?ire var. Bu hem?iremiz ba?hem?ire olarak görev yapmaktadır(operasyonel seviyede görev almamaktadır).?
?niversite 2?de görev yapan ba?hem?ire hem?irelik lisansına sahip bireyleri uzman hem?ire olarak tanımlamaktadır.
İ? ilanı Internet sitelerinin yakla?ımını birebir dile getiren Devlet Hastanesi 1 olmu?tur. Ba?hem?ire her iki soruyu dinledikten sonra a?a?ıdaki cevabı vermi?tir.İfadelerini özetlemek gerekirse çocuk servisinde çalı?an hem?irelerde servisle ilgili deneyim aradıklarını, ama genelde hem?ireler aynı i?i yaptıklarını dü?ündükleri için (!)her hem?ire her serviste görev yapıp mesle?in inceliklerini ö?renmesi gerekti?i savunmu?tur.
?ok ?ubeli uluslar arası akreditasyon ve birçok kalite belgesine sahip çok ?ubeli hastane sorumlu hem?iresi ise özetle ilanlarda genel hem?ire aldıklarını ve deneyimli hem?ireler yanında tecrübe kazandırılarak bu niteli?in kazandırıldı?ını belirtmi?tir.
Tek ?ubeli özel hastanelerde ise bu uzmanlıklar ya yer almamakta yada deneyime önem verdikleri ifade edilmi?tir.
Hem?irelik Uzmanlık Alanlarının Performansını Nasıl ?lçebiliriz?
Yöntem bölümde belirtildi?i gibi ?Söylem ile sosyal yapı arasında bir ba? vardır?. Söylemlerin analizi sonucunda sosyal yapı ile hem?irelik mesle?inin ba?ı hem?ireli?in deneyimle kazanılan bir uzmanlık oldu?udur. Sertifika veya diploma yerine deneyim ile tecrübe kazanılmasında uzmanlı?ın aynı uzmanlık olmaması ve ilk defa kar?ıla?ılan durumlarda tecrübesiz olunaca?ından hastaların sa?lı?ının riske edilmi? olaca?ı a?ikardır. Bu sorunun çözümlenmesi için uzmanlıklara uygun sertifika ve diplomaların i? tanımını kapsayacak ?ekilde geli?tirilmesi gerekmektedir.
Bu kriterlerin uygulanması için ise:
Figüre 1: Model
(Kurumsalla?ma için daha fazla bilgi Meyer ve Rowan, 1977, DiMaggio ve Powel, 1983, Sargut ve ?zen 2007?e bakınız)
İlerleyen bölümlerde makalenin konusu performans ölçümü oldu?undan bu nokta ayrıntıları ile incelenecektir. Kriterler temel alınarak bu uzmanla?mı? grubun, uzmanlık alanlarına göre sa?lık hizmetlerinde istihdamı sa?lanmalı ve aynı zamanda yasal olarak performans kriterleri ve ilgili görev alanları tanımlanmalıdır. Bu mevcut durumdan yola çıkarak bir model örne?i olması amacıyla hem?irelik uzmanlık alanlarından çocuk hem?ireli?inin literatür dahilinde performans kriterleri belirlenmi?tir. Bunlar;
1.?ocuk ve ailenin sa?lık bakımında hem?iresine ula?abilir olması (Betz et. al 2002; Palender ve Leino-Kilpi 2004; Betz 2005; Betz et. al 2007; Betz 2008)
2.?ocuk ve aile ile güvenli ileti?imin kurulması(Betz et. al 2002; Palender ve Leino-Kilpi 2004; Betz 2005; Betz et. al 2007; Betz 2008)
3.?ocuk ve aileye güvenli emosyonel ve fiziksel bakımın sa?lanması(Betz et. al 2002; Palender ve Leino-Kilpi 2004; Betz 2005; Betz et. al 2007; Betz 2008)
4.?ocuk ve ailenin gereksinimlerine uygun iyi bakım alması(Betz et. al 2002; Palender ve Leino-Kilpi 2004; Betz 2005; Betz et. al 2007; Betz 2008)
5.?ocuk ve ailenin bakım sonuçları hakkında tam bilgilendirilmesi(Betz et. al 2002; Palender ve Leino-Kilpi 2004; Betz 2005; Betz et. al 2007; Betz 2008)
6.?ocuk ve ailenin bakım hakkında planlama, karar verme ve uygulamaya katılması(Betz et. al 2002; Palender ve Leino-Kilpi 2004; Betz 2005; Betz et. al 2007; Betz 2008)
7.?ocuk ve ailenin de?er, inanç ve tercihlerine bakımda yer verme(Betz et. al 2002; Palender ve Leino-Kilpi 2004; Betz 2005; Betz et. al 2007; Betz 2008)
8.?ocuk ve aileyi kamu hizmetlerine yönlendirebilme(Betz et. al 2002; Palender ve Leino-Kilpi 2004; Betz 2005; Betz et. al 2007; Betz 2008)
Hem?irelerin performansının ölçülmesi için ise tavsiye edilen yöntem ?udur:
f(çocuk hem?iresi performansı)= aXkriter1+bXkriter2?? gXkriter8
burada belirtilen a,b?g katsayı olup ilk ölçüm yılları için e?it alınacak sonraki yıllarda a?ırlıkları hesaplanmaya çalı?ılacaktır. Bu yöntem ile çocuk hem?irelerinin uzmanlık alanlarının gereklerinin ne kadarını ba?arı ile yerine getirdi?i tespit edilebilecektir.
Sonuç, De?erlendirme ve Kısıtlar
?ocuk Hem?ireleri Derne?i Internet sayfasında ?2008 verilerine göre çocuk hem?ireli?i alanında Yüksek lisans e?itimini tamamlayan 214 ki?i, doktora e?itimini tamamlayan 64 ki?i ve toplam 52 ö?retim üyesi bulunmaktadır.? bilgisi yer almaktadır. Türkiye faaliyet gösteren devlet ve özel sa?lık kurumlarının sayısı ise binlerle ifade edilmektedir. Dolayısıyla bu hastanelerin ??ocuk Hem?iresi? diplomasına sahip birey bulma ihtimali çok dü?üktür. Bu nedenle mevcut hem?irelere bu uzmanlı?ı kazandıracak sertifikasyonların düzenlenmesi elzemdir. Hiçbir sa?lık kurulu?u ??ocuk Doktoru? pozisyonunda genel doktorluk bilgisine sahibi bireyleri çalı?tırmamaktadır. Sa?lık Bakanlı?ı çıkardı?ı yasalarla buna müsaade etmemektedir. Sa?lık Bakanlı?ı, üniversiteler ve bu konudaki deneyimli hem?irelerin ortak çalı?masıyla sertifika ve diploma için gerekli içerik hazırlanmalıdır. Sa?lık Bakanlı?ı?nca çıkarılacak yasalar ile bu uzmanlık alanlarında sadece gerekli belgelere sahip bireylerin çalı?ması sa?lanmalıdır. Böylece hastaların sa?lı?ının riske edilmemi? olacaktır.
?alı?manın kısıtı seçilen örneklemin büyüklü?üdür. Mevcut durumun tespiti için bu kadar büyük bir örneklem seçilmesi yeterli olsa da uzmanlık alanları için geli?tirilecek kriterler gerekirse tüm sa?lık kurumları çalı?anlarının fikri alınarak yapılmalıdır.
KAYNAKLAR
1.Torun S. Kırım Sava?ı? nda Hasta Bakımı ve Hem?irelik ?ukurova ?niversitesi Sa?lık Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi 2008.
2.?kdem ?, Abbaso?lu A, Do?an N. Hem?irelik Tarihi, E?itimi ve Geli?imi. Ankara ?niversitesi Dikimevi Sa?lık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yıllı?ı 2000;1(1): 5-11.
3.?zaydın Z. Start of Nursing in Turkey and Samples from its Deveopment in the Last Thirty Years. Türkiye Klinikleri Tıp Eti?i-Hukuku-Tarihi 2002; 10: 259-262
4.Bahçecik N, Ecevit Alpar ?. Nursing education in Turkey:From past to present. Nurse Education Today 2009; 29: 698-703.
5.Yavuz M. Nursing Doctoral Education in Turkey. Nurse Education Today. 2004; 24: 533-559.
6.Dal ?, Kiti? Y. The Historical Development and Current Status of Nursing in Turkey. The OJIN: Online Journal of Issues in Nursing. 2008; 13(2): 1-9.
7.Gümü? N. XX. Yüzyılın ilk yarısında Türkiye? de Hastabakıcılık Müessesesi. Mu?la ?niversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2002.
8.Karagözo?lu ?. Bilimsel bir disiplin olarak Hem?irelik. C.?. Hem?irelik Yüksekokulu Dergisi. 2005; 9(1): 6-14.
9.Pierce E. Speciatization in Nursing. The American Journal of Nursing 1932; 32(3): 285-288.
10.Basil S. The Clinical Nurse Specialist: A Role Model. The American Journal of Nursing 1970; 70(5): 1030-1039.
11.Betz CL, Cowell JM, Lobo ML, Craft-Rosenberg M. American Academy of Nursing Child and Family Expert Panel Health Care Quality and Outcomes Guidelines for Nursing of Children and Families: Phase II. AAA News&Opinion Nursing Outlook 2002; 52 (6): 311-316.
12.Pelander T, Leino-Kilpi H. Quality in Pediatric Nursing Care: Children? s Expectations. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing. 2004; 27:139-151.
13.Betz CL. Health care quality and outcome guidelines for nursing of children and families. Journal of Pediatric Nursing: Nursing Care of Children&Families 2005; 20(3): 149-152.
14.Lacey SR, Klaus SF, Smith JB, Cox KS, Dunton NE. Developing Measures of Pediatric Nursing Quality. Journal of Nursing Care Quality 2006; 21(3): 210-220.
15.Betz CL, Cowell JM, Craft-Rosenberg MJ, Krajicek MJ, Lobo ML. Health care quality and outcome guidlines for nursing of children and families: Implications for Pediatric Nurse Practitioner Practice, Research, and Policy. Journal of Pediatric Health Care 2007; 21(1): 64-66.
16.Betz CL. Pediatric Nursing: Scope and Standarts f Practice: A Unified Professional Effort Journal of Pediatric Nursing: Nursing Care of Children&Families 2008; 23(2): 79-80.
17.Sargut A.S ve ?zen ?. ?rgüt Kuramları, İmge Kitabevi, 2007, Ankara
18.DiMaggio, P. J., ve Powell, W. W.. Iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 1983,48: 147-160.
19.Meyer, J., ve Rowan, B. Institutionalized organizations: Formal structure as myth and ceremony, American Journal of Sociology, . 1977. 83: 340-363.
20.O?uz M.C.(2008) Söylem Analizi, Sosyoloji Notları, 52-57
21.Denzin N., and Lincoln Y. (2000) Handbook of qualitative research Sage Publications