|
Psikolojik Danı?manlık ünitesinde psikologlarımız part time hizmet vermekte ve randevulu çalı?maktadırlar.
Kekemelik
Okul ortamında, ö?retmenlerin kekemelik türünde konu?ma bozuklu?u gösteren çocuklara yakla?ımlarında özen gösterecekleri noktalar a?a?ıda özetlenmi?tir.
- ?ocu?u kekeme olarak damgalamayınız. Siz damgalarsanız o da kendini kekeme olarak görmeye ba?lar.
- ?ocu?un konu?ması üzerine a?ırı titizlik göstermeyiniz. Onu sakin dinleyiniz. ?ocuk konu?mak istedi?inde acele ve tela?a kapılmadan söyleyebilece?i kadar zaman ve fırsat veriniz.
- ?ocu?u konu?mada acele ettirmeyiniz. Sizin ve di?er arkada?larının iyi ve sabırlı dinleyiciler oldu?unu çocuk hissedebilmelidir.
- Hiçbir zaman çocu?a ? DUR ACELE ETME?, ? YENİDEN BA?LA?, ? ?NCE DERİN BİR SOLUK AL? gibi uyarılarda bulunmayınız. Bütün bunlar onun dikkatini konu?ması üzerinde toplamasına neden olur. Bu da kaygıyı arttırır.
- ?ocuk konu?urken onun dudaklarına ya da gözüne gözüne bakmayınız.
- Sınıfta rahat bire ortam yaratımız. Sınıfta hızlı konu?maktan,set komutlar vermekten sakınınız.
- Sık disiplinden uzak durunuz. ?ocukla içten ve candan ilgilenin. Sınıf içinde çocu?un güven ve mutluluk duymasını sa?layınız.
- Sınıfta ?iir okuma ve sözlü çalı?malar yapıldı?ında ba?arılarını görüp takdir ediniz.
- Sınıfta koro çalı?maları, toplu mar?lar ve di?er müzik ve ritim etkinliklerini arttırınız.
- Onun ba?arılı oldu?u, iyi yaptı?ı i?lerle kendisini sınıfa benimsetmesi için olanaklar hazırlayınız. Benlik kavramını arttırmak, öz güvenini peki?tirmek için e?itsel kolla etkin görevler almasını sa?layınız.
- Aileyi iyi tanıyıp onlarla i?birli?i yapınız. Sizin okulda yapmaya çalı?tı?ınızı onlar evde yıkmasınlar. Gerekli önlemleri birlikte alınız. Evde eksik kalan yanları siz tamamlamaya çalı?ınız.
- Kekemeli?in düzeyi dinleyiciye, ortama ve konuya göre de?i?ebilmektedir. ?ocu?un en az kekeledi?i ya da akıcı konu?abildi?i durum ve ko?ulları saptayınız. Bu gibi durumlarda sözel ileti?im olanaklarını arttırınız. ?zendirici önlemler alınız.
- ?ocuk konu?urken belirli bir tutulma gösterirse çocu?un dikkatini bir ba?ka tarafa çekiniz. Böylece çocuk ritim aksamasının bilincine varmadan bir di?er etkinlik içine girmi? olur. Sınıfta psikolojik gerilimin arttı?ı durumlarda tansiyonu dü?ürecek konu ve ö?renim etkinliklerine geçiniz.
- ?ocuk konu?urken bir sözcük ya da seste takılırsa onu tamamlamak için yardım etmeyiniz. Kendisi tamamlasın. Sözün sonunu getirmesi için ho?görülü bir ortamda iyi bir dinleyici olunuz.
- ?ocu?un bedensel ve ruhsal sa?lı?ının yerinde olmasına özen gösteriniz.
- Alaycı ve acı ?akaların kullanılmaması için duyarlı olunuz.
- Hızlı okuma yanlı?lar vb. gibi ilkö?retim programında da yer almayan uygulamaların çocukta kaygı düzeyini arttıraca?ını dikkate alınız.
- ?ocuktan ya?ının üstünde usluluk ve düzen beklentisi içine girmeyiniz. Sık sık ele?tiri yapmayınız. ?ünkü böyle bir ortamda çocuk neyi söyleyip neyi söylememesi gerekti?ini iyi tartmak zorundadır. A?zından çıkacak yanlı? bir söz balına i? açabilir. Bu çıkmaza dü?en çocuk do?aldır ki çeli?kili e?ilimler ortasında kalıp duraksayacaktır. Kekemelik de çocuktaki bu duraksamanın ve iç çatı?masının dile yansımasıdır.
- Korkular teti?i çekici etkenler olarak konu?ma bozuklu?unu arttırabilir ya da yatkın bir çocukta kekemeli?i ilk kez ba?latabilir. Kekemeli?e yatkınlı?ı olmayan bir çocuk bunun yerine bir ba?ka ruhsal belirti de geli?tirebilir.
|
|
|
|
|